BioShock Článek A když ne Deus Ex, tak...?

A když ne Deus Ex, tak...?

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

21. 8. 2011 22:00 4
Reklama

Původní Deus Ex disponoval díky své otevřenosti velkou znovuhratelností, navíc k němu vyšla celá řada skvělých modifikací (The Nameless Mod je povinností). Proto, ale i kvůli téměř neexistujícím hrám podobného zaměření neměli fanoušci této hry příliš důvodů (ani možností) uchylovat se za podobným zážitkem jinam – k jinému titulu, do jiného světa. Jenže jedenáct let se vzhledově podepíše i na Karlu Gottovi, co teprv na dnes už stařičkém Deus Ex. Což o to: jeho skalní fanoušci se k němu rádi vracejí znovu, nehledě na zastaralou grafiku. Ale novou generaci hráčů už může jeho vzhled odpuzovat. Pokud však z jakéhokoli důvodu nemohou ochutnat sérii Deus Ex prostřednictvím nového dílu Human Revolution, připravili jsme (nejen) pro ně výběr titulů, které se této slavné značce aspoň trochu podobají. Vezmeme to pěkně od A...

Alpha Protocol

Autor: Obsidian Entertainment | Distributor: SEGA| Rok vydání: 2010

Alpha Protocolu. Tak skvělé, a tak rychle zapomenuté hry! Počin studia Obsidian (KOTOR 2, Fallout: New Vegas) nabídl prakticky nový žánr: špionážní RPG. Jenže body, co Alpha Protocol získal za skvěle propracovaný systém dialogů a napínavý příběh, v němž každičké vaše rozhodnutí hrálo roli, ztratil u recenzentů a řady fanoušků za zastaralou grafiku a velké množství nedodělků. Pokud se přes tyto nedostatky přitom hráč přenesl, dostalo se mu parádního zážitku. Zážitku, který nyní zřejmě skončí v propadlišti dějin – Obsidian totiž přiznal, že na hře hodně prodělal a pokračování v žádném případě neplánuje. Pokud ale chcete hru, která je novému Deus Ex co možná nejpodobnější (ať už podobným stylem hratelnosti, příběhem o konspiraci či nutností dělat důležitá rozhodnutí), rozhodně Alpha Protocol zkuste. A ideálně si ho kupte, ať Obsidianu nějakou tu kačku přisypete.

System Shock 2

Autor: Looking Glass Studios | Distributor: Electronic Arts | Rok vydání: 1999

Spolu s prvním dílem jde o duchovní „rodiče“ série Deus Ex. Ať už proto, že nabízejí žánrově podobný mix RPG a FPS či ve volnosti v řešení herních situací. První díl System Shocku trochu zapadl v konkurenci Dooma, větší slávy se dílo Kena Levina dočkalo až s druhým pokračováním, které proslulo hutnou, místy až hororovou atmosférou. Podobně jako v Deus Ex si i v SS mohl hráč vylepšovat hlavní postavu různými vylepšeními, hackovat či páčit zámky. V System Shocku hráč bojoval proti umělé inteligenci SHODAN na planetě Tau Ceti. V lednu 2006 se objevily zprávy o třetím dílu System Shock, který však nikdy nevyšel, místo něj Ken Levine a jeho parta vytvořili...

Bioshock

Autor: 2K Boston | Distributor: 2K Games | Rok vydání: 2007

Protipól Alpha Protocolu, co se týče úspěchu u kritiky a prodejnosti. Sci-fi akce Bioshock se stala jednou z nejlépe hodnocených a prodávaných her. Důvody šlo najít lehce: dech beroucí atmosféra podmořského města Rapture, napínavý a inteligentní příběh a také propracovanost akční složky. Ta získává variabilitu díky možnosti vylepšovat hlavního hrdinu pomocí genetických úprav, navíc řadu situací ve hře lze řešit několika různými způsoby. Právě tyto faktory (plus zasazení do budoucnosti) jsou hlavními styčnými plochami s Deus Ex (a navauzují na principy System Shocku). A až dohrajete Bioshock, můžete se směle pustit do druhého dílu. Taky dohrán? Tak vyčkejte, už brzy přijde Bioshock Infinite.

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Autor: GSC Game World | Distributor: THQ | Rok vydání: 2007

Ok, tahle volba možná vypadá trochu divoce, protože Deus Ex na první pohled tolik společného se Stalkerem nemá. Jenže není to úplně pravda – i Stalker zdařile mixoval prvky FPS a RPG, i Stalker byl říznutý lehce vzdálenou budoucností, byť prostředí kyberpunku a Zóny k sobě má hodně daleko. Volte však Stalker, pokud chcete: o něco otevřenější svět, reálnější zbraně a strašidelnější atmosféru. A počítejte s tím, že Stalker není nejjednodušší hrou. Pokud vám všechny zmíněné věci vyhovují, zážitek bude zaručený (a s pokračováními Clear Sky a Call of Pripyat i trvanlivý). Navíc také ve Stalkerovi se hráčova rozhodnutí projeví na pozdějším vývoji příběhu.

Vampire: The Masquerade – Bloodlines

Autor: Troika Games | Distributor: Activision | Rok vydání: 2004

Další vynikající, ale pozapomenutá hra. Vampire: The Masquerade – Bloodlines zaujala tím, že šlo o první hru na Source enginu (mimo Half-Life 2), velkou svobodou rozhodování – a pochopitelně netradiční upírskou tematikou. Volnost a možnost pohledu z první osoby připomínají Deus Ex, v případě Bloodlines šlo však o čistokrevné RPG. Hra upoutala také propracovaným světem: odehrávala se v současném Los Angeles, prostoupeném uzavřeným společenstvem upírů. Navzdory pozitivním recenzím však byla Bloodlines poslední hrou, kterou Troika Games vytvořili – na nový titul, post-apokalypticky laděné RPG, totiž nenašli distributora, kvůli čemuž firma skončila.

Blade Runner

Autor: Westwood Studios | Distributor: Virgin Interactive | Rok vydání: 1997

Deus Ex svojí atmosférou mnohým lidem připomínal kultovní film Blade Runner s Harrisonem Fordem v hlavní roli. O hře, kterou vytvořili autoři Duny 2, lidé z Westwood Studios, se tolik neví, přestože to byla velice podařená záležitost. Titul byl zasazený do stejného prostředí jako film, vyprávěl však jiný příběh s jiným hlavním hrdinou. Blade Runner zazářil na svoji dobu excelentní grafikou, podařený byl však i po herní stránce. A také způsobil hráči nejedno dilema: na základě svých rozhodnutí mohl dále ovlivnit průběh hry.

Mass Effect

Autor: Bioware | Distributor: Microsoft / EA | Rok vydání: 2007

Stylem hry i zasazením je série Mass Effect relativně odlišná s Deus Ex. Jenže pokud budete mít chuť zahrát si po/před/místo Human Revolution moderní sci-fi RPG, nemáte žádnou lepší možnost. Epická pouť velitele Sheparda boduje především svoji rozmáchlostí a filmovým nádechem. Oba díly táhne obrovskou silou příběh, herní složka však v porovnání s Deus Ex tak rozmanitá není. Podobnost lze mezi oběma hrami najít také v systému dialogů, i ten má ale nový Deus Ex propracovanější (místo pouhých "nástřelů" odpovědi nabízí náhled toho, co hrdina skutečně řekne). Pokud chcete méně přemýšlet a více si užívat napínavého děje, Mass Effect určitě zkuste.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama