Článek 7 zapomenutých RTS perel

7 zapomenutých RTS perel

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

13. 3. 2013 23:32 7
Reklama

Nazíráno dnešní optikou se to může zdát takřka neuvěřitelné, ale na přelomu tisíciletí nebylo ve videoherním světě nic neobvyklého, když do roka vyšlo hned několik perfektních real-timeových strategií. Řada z nich má své fanoušky dodnes: ať už nesmrtelná sága Command and Conquer a jeho vychvalované díly Tiberian Sun či Red Alert 2, silné blizzardí duo Warcraft a Starcraft nebo třeba populární série Age of Empires. Jenže při tehdejším objemu vydávaných RTS se rovněž našla řada těch, které - často neprávem - zapadly. Při příležitosti letošního velkého strategického svátku, a sice vydání Starcraft 2: Heart of the Swarm, si pojďme sedm nejzajímavějších zapomenutých strategií připomenout.

Empire Earth

Autor: Stainless Steel | Distributor: Sierra | Rok vydání: 2001

Empire Earth je hra, která byla velmi podobná Age of Empires a v určitých ohledech i lepší, přesto se jí ve srovnání s konkurencí zdaleka dnes nedostává takové slávy. Snad i proto, že její další dvě pokračování stála za starou bačkoru - první díl však nikoliv. V jádru byla Empire Earth velice podařenou strategií sama o sobě, s dobře vyváženými všemi druhy jednotek (souš - vzduch - voda) a kvalitní umělou inteligencí. Kromě toho však představila ještě jednu zásadní novinku: možnost postupu historickými epochami od pravěku až do doby nanotechnologií. Jistě: kvůli tomu vznikaly taky bizarní situace, kdy se na bitevním poli potkaly tanky s rytířskou kavalerií, ale byla to zábava! A to bylo hlavní.

Star Trek: Armada

Autor: Activison | Distributor: Activision | Rok vydání: 2000

Pro trekkies povinnost, pro ostatní jedna z nejlepších vesmírných strategií své doby. Možnost hrát za čtyři různé rasy (Federace, Klingoni, Romulané a Borgové), neokoukané prostředí a přítomnost známých postav ze seriálu, to vše mohla být lákadla hry, která - snad kromě bídné umělé inteligence - netrpěla výraznějšími vadami. Za každou rasu navíc byla hratelnost lehce odlišná. V neposlední řadě měla zejména Armada II na svou dobu velice podařenou grafiku. Proč se po ní tedy slehla zem? Kdo ví. Kdyby vyšla v posledních letech, kdy Star Trek mánie díky novému filmu opět ožila, třeba by se do paměti zapsala výrazněji.

Star Wars: Empire at War

Autor: Petroglyph | Distributor: LucasArts | Rok vydání: 2006

A když říkáme Star Trek, musíme bohužel říct i Star... Wars. Osud RTS z Lucasova sci-fi světa snad jako by byl prokletý. Nejprve po dlouhém vývoji a nekonečném předělávání konečně vyšel v roce 2000 kontroverzní Force Commander, o rok později o dost vlídněji přijaté Galactic Battlegrounds (byť šlo o "pouhý" klon Age of Empires) a o dalších pět let později jsme se dočkali ambiciózní 3D strategie Empire at War. Předpoklady měla výtečné: dělali na ní tvůrci z Petroglyph Games, tedy lidé z zaniklého Westwoodu (autoři Dune 2) - a taky velmi slušně dopadla. Kritici si jí pochvalovali, ve skutečnosti šlo však spíše o dobře odvedené řemeslo, kterému chyběl šmrnc. Ten se dostavil až s nápaditým datadiskem Forces of Corruption. Hlavní předností EaW byla zejména možnost bojovat jak na zemi, tak ve vesmíru, přičemž zejména bitvy obřích vesmírných flotil měly své kouzlo.

Act of War: Direct Action

Autor: Eugen Systems | Distributor: Atari | Rok vydání: 2005

Novodobý "interaktivní thriller", jehož odkaz zůstal překvapivě nevyužit. Act of War šel na věc chytře a snad ani nemohl neuspět: vybral si atraktivní tematiku terorismu v blízké budoucnosti, příběh mu napsal autor bestsellerů Dale Brown a nadaní tvůrci z Eugen Systems poskytli chytlavou hratelnost. Výsledkem byl titul, který se hrál skoro sám - tak moc člověka vtáhly hrané sekvence, poskytující předěly mezi jednotlivými misemi, ale i náplň úrovní samotných (byť zde mise byly označeny jako kapitoly, což ještě více umocnilo filmovost zážitku). Po datadisku High Treason se tvůrci na pár let odmlčeli, odvaha tvořit zajímavé strategie jim však naštěstí vydržela a jejich návrat s titulem R.U.S.E. byl neméně povedený.

Emperor: Battle for Dune

Autor: Westwood | Distributor: EA Games | Rok vydání: 2001

Perfektní, a přesto zatím poslední hra z populárního vesmíru Duny. Na svou dobu nadchla tehdy vynikající 3D grafikou, jelikož byla první strategií ze série Duna, která využívala třetí rozměr. Kladem byly i rozmanité jednotky tří hratelných stran, byť ve výsledku působily strany trochu nevybalancovaně. To však nebylo úplně nejdůležitější: klíčová byla zábavnost a ta hrám od Westwoodu nechyběla prakticky nikdy. Kromě zajímavých jednotek a nápaditých misí se na tom podílely i tradiční hrané filmové sekvence, jedinou větší vadou byla tradiční bolest RTS her, umělá inteligence.

Ground Control

Autor: Massive Entertainment | Distributor: Sierra | Rok vydání: 2000

Švédské studio Massive strategie vždycky umělo. Ukázalo to už se svou prvotinou Ground Control, kde zariskovalo a vypustilo tradiční RTS prvky jako stavění základny, sbírání zdrojů a výrobu jednotek. Místo toho nabídlo napínavou sci-fi příběhovou linku, skvělou hratelnost a chytrou umělou inteligenci, díky čemuž se z bitev stávaly skutečné výzvy. Po vydání druhého - ještě lepšího - dílu byla jednička uvolněna zdarma ke stažení. Bohužel, tým Massive byl v roce 2008 pohlcen Ubisoftem, takže místo dalších geniálních strategií teď spolupracuje na titulech jako Far Cry nebo Assassin's Creed. Pro herní svět to zas tak špatná zpráva není, pro milovníky RTS bohužel ano.

Original War

Autor: Altar Interactive | Distributor: Virgin | Rok vydání: 2001

Dobře, tohle bude trochu osobní. Nepopírám, že Original War už jsem na stránkách Hrej vychvaloval nesčetněkrát, ale tím spíš bych si neodpustil, kdyby v tomto seznamu chyběla. Žádné kapříky za to ke mně (bohužel) nepřipluly, Original War zde zmiňuji zkrátka proto, že si to zaslouží. Za netradiční sci-fi příběh s řadou zvratů, nelineární hratelnost a možnost ovlivňovat vašimi rozhodnutími další vývoj kampaně, i po letech pěknou detailní grafiku, no a i za ten proklínaný dabing, který byl v některých ohledech možná opravdu trochu vedle, bez něj by však ztratila hra kus svého kouzla. Kouzla, které se ani dvanáct let po vydání nevytrácí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama