Xbox Series X vylepší i zpětnou kompatibilitu
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Xbox Series X vylepší i zpětnou kompatibilitu

Xbox Series X vylepší i zpětnou kompatibilitu

David Plecháček

David Plecháček

16. 3. 2020 15:48 1
Reklama

Možná už jste zaregistrovali, že Microsoft skrze Digital Foundry zveřejnil kompletní specifikace Xboxu Series X. Není to sice úplně obvyklá cesta, ale ve světě není mnoho specializovanějších médií, než dceřinná společnost britského Eurogameru. Ačkoliv se DF zabývá v převážné většině článku hardwarem, jedna jeho část se týká i toho, jak se budou hrát starší hry na Series X.

Kompatibilita je stěžejním tématem nové generace od Microsoftu. Svou cestu ostatně firma z Redmondu započala už na Xboxu One a je tak logické, že Series X stopy svého předchůdce následuje. Všechny hry ve zpětné kompatibilitě z předchozích generací budou na Series X dostupné. Není tak překvapením, že se do seznamu připočtou i hry z Xboxu One. Jak ale Digital Foundry tvrdí, tentokrát nepůjde jen o emulaci, ale kompatibilita je doslova zatavená už na hardwarové rovině.

Samozřejmě, že hry využijí výkonu Series X, ale o tom to není. Je pravda, že emulace byla hardwarově náročná, ostatně až 50 procent výkonu Xboxu One X šlo právě do zpětné kompatibility, ale právě právě proto bylo potřeba vyřešit problém jinak. Výsledkem řešení je to, že velká část her bude na Series X vypadat výrazně lépe, aniž by byl potřebný zásah vývojářů dané hry. Například Gears of War Ultimate Edition zdvojnásobí rozlišení na obou osách, čímž dosáhne nativního 4K, aniž by pro to museli vývojáři cokoliv udělat. Vše na straně hardwaru.

Veškerou práci za ně udělá tým zpětné kompatibility. „Zjišťujeme možnosti, jak zlepšit, řekněme, vybraný seznam her,“ říká Peggy Lo, ředitelka divize kompatibility Xboxu. „Věci, na které se soustředíme, zahrnují rozlišení, framerate – obojí můžeme až zdvojnásobit. Toho můžeme docílit několika metodami. Od začátku pracujeme Heutchyho metodou, a možná že ji bude stačit jen trochu změnit, a nebo prozkoumáme i další metody, která nám budou vyhovovat. Zatím vám neprozradíme veškeré detaily, protože sami nevíme, které metody budou pro Series X ty nejlepší, ale věříme si a myslíme, že máme řešení, na které se můžeme spolehnout a případně jej můžeme ještě vylepšit.“

Právě Gears of War, které nedostalo upgrade pro Xbox One X, bylo předmětem demonstrace, která Digital Foundry ohromila. V tomto bodě ale není zřejmé, jestli se nativního 4K dočkají i hry, které aktuálně běží v 720p nebo 900p. Ačkoliv zůstala otázka nezodpovězená, Lo se při ní údajně výmluvně usmála.

I kdyby se ale Microsoftu něco takového nepovedlo, má ještě jeden trik v rukávu. A tím je HDR. HDR je technologie, která není revoluční a její výhody už jsme mohli pocítit na aktuální generaci konzolí. Teď ale Microsoft dokáže implementovat i HDR do her, ve kterých nikdy nebylo. Tak jako do Halo 5. Tento trik evidentně není vlastní jen Series X, protože jej redaktoři DF viděli na Xboxu One X, ale tak či tak viděli Halo 5 s HDR, ačkoliv tuto podporu vývojáři nikdy nevytvořili. Nejedná se přitom o falešné HDR, ale o „skutečné“, které rozliší až ukázka teploty barev – a na ní je rozdíl na první pohled patrný.

Údajně se o vše postará algoritmus díky strojovému učení. A to nejlepší teprve přijde: „Teoreticky jej můžeme aplikovat do každé hry. I technicky, myslím, ačkoliv stále vyhodnocujeme zážitky hráčů. Halo 5 je sice čtyři roky staré, ale pojďme trochu do extrému a udělejme to samé u 19, 20 let staré hry – tou je třeba Fusion Frenzy. Tehdy nikdo o HDR nevěděl, nikdo nevěděl, oč se jedná,“ říká Claude Marais, softwarový inženýr Microsoftu. I taková, čistě teoreticky, podporu HDR může obdržet. Nejen, že hra z původního Xboxu fungovala s 16násobným rozlišením oproti tomu, s jakým vyšla, ale disponuje i funkčním a přesvědčivým HDR. Klíčové je, že Series X obdrží pravděpodobně tuto funkci na systémové úrovni, jinými slovy, pokud kompatibilní hra nebude mít vlastní HDR režim, Series X jej v podstatě vytvoří – a to napříč celou knihovnou.

Marais nicméně pokračuje: „Představte si, co s tím dokážeme udělat – například co se týče přístupnosti. Vezměte si scénu, kde nemůžete dobře přečíst text, nebo zkrátka v ní špatně vidíte, tak v ní chcete zvýšit kontrast. To snadno uděláme. Dnes ráno jsme například mluvili s někým, kdo je barvoslepý, to je skvělý příklad toho, čeho jsme schopní,“ dodává.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama