Disney mění svůj přístup k licencování

13. únor 2020 16:50 / Radek Raudenský / Novinky / Diskuze (16)

Není tajemstvím, že pokud se nějaké herní studio chce spojit s Disney, propůjčení licence a tvorba hry není s vedením tohoto giganta vůbec jednoduché. To ale očividně plánuje Disney změnit, jelikož vidí, že dané hry jsou pak velmi úspěšné, pokud je vývojáři dobře uchopí.

Na akci DICE 2020 totiž Sean Shoptaw, viceprezident pro hry a interaktivní zážitky, řekl, že Disney chce svůj přístup v licencování svých IP změnit. Jako příklad toho, jaké skvělé hry jde z licencí udělat, uvedl Marvel’s Spider-Man, který prodal přes 13 milionů kopií, a Jedi: Fallen Order, které je velkým úspěchem i pro EA, a brzy by se mělo prodat 10 milionů kopií.

Jak Shoptaw v obou případech zmiňuje, důležitým aspektem těchto projektů je originální vyprávění a také to, že vývojáři uchopí postavy z daných světů jinak, než to dělá Disney. Shoptaw tak vývojáře zve k tomu, ať „přijdou a hrají si“ s franšízami Disney. „Chceme snít ve velkém, a těšíme se na všechny ty věci, co společně dokážeme.“

Zdroj: GamesIndustry

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20876978
Dr.One napsal 15. 2. 2020 v 12.19

V době kdy Disney kupoval Lucasfilm byla SW opravdu nejsilnější filmová IP. Sice to ani zdaleka nemělo tu cenu, za kterou to koupili, ale právě merch a hračky bylo to, co generovalo neuvěřitelný zisk.
Last Jedi zasadil ránu celé IP hlavně tím, že hračky s tematikou tohoto "díla" zapadané prachem tlely v policích. Taky bychom neměli zapomenout na disneypark nových Star Wars, který prvních pár let byl v těžkých problémech a až poslední léta se finančně zvedl.
Rise s 1 miliardou je tak akorát na nule. A to je optimistický odhad.

Nahlásit nevhodný obsah

20869592
tomas.hluchnik napsal 14. 2. 2020 v 16.32

Mitsurugi: no od ty doby, co tu par let zpátky Jarda hejtoval příběh Dying Light, kterej byl podle me skvelej, jsem na řeči okolo příběhu celkem haklivej. Z loňských her jsem hrál jen Greedfall, Outer Worlds, SW a Death Stranding a ač to nerad přiznávám (protože mne ta hra irituje hratelnosti), tak jediný kloudný příběh je v Death Stranding. Sice se taky zakladni premisu dozvíš hned na zacatku, ale celá ta cesta ke konci je hodně turbulentní. Jsou tam nějaké zvraty, nějaké neočekávané věci, zajímavé postavy, objeví se pár záhad a některé se vysvětli a celkové mas pocit, ze od toho zacatku do konce nejdeš po přímé linii, ale různě se ta pribehova cesta klikatí, zrychluje a zpomaluje.

V Fallen Orderu se po pul hodině dozvíš jistý cíl a za tím jdeš do konce hry naprosto přímo. Nemáš tam žádné odbočky, ani náznaky zvratů. Nepoznas v podstatě ani žádné postavy (kromě sexy nightsister), nádherné svety funguji jen jako kulisy, ktere nemají vlastní příběhy. Hezkým příkladem dobre zpracovaného příběhu je Valkyria Chronicles 4, ve ktere ze zacatku ani nevíš, co je tvým úkolem (příběhem), ale postupem hry se toho stane tolik a poznáš tolik zajímavých npc, že na konci vyloženě žiješ se svými charaktery, záleží ti na jejich osudech a zaporaka skutečně bytostně nenavidis. A opravdu chces ty sám dokončit svou misi, nikoli dokončit misi nějakých virtuálních postav...

Nahlásit nevhodný obsah

20919665
Zerosekai napsal 14. 2. 2020 v 16.28

h4nsasjks: podle všech žebříčků na netu je momentálně star wars druhá největší ip po marvelu, před 8 lety se teprve do kin chystal první avengers a rozhodně to nemohla být topka v té době, proto bych to dal star wars, navíc když si vezmu celej expanded universe, veškerý hračky, komiksy, star wars prkýnka na záchod a pod, sw prostě bylo na tom vrcholu

Nahlásit nevhodný obsah

20859314
h4nsasjks napsal 14. 2. 2020 v 16.10

Zerosekai: SW E3 vyšla 2005, z čeho soudíš, že to byla před 8mi lety největší filmová IP? Nechci to zpochybňovat, jen osobně bych to hodnotil tak, že byla celkem u ledu...

Nahlásit nevhodný obsah

20919665
Zerosekai napsal 14. 2. 2020 v 14.58

Mitsurugi: ano dneska jsou to marvelovky naprosto souhlasím, ale před osmi lety, kdy disney koupila sw, oni fakt kupovaly největší filmou IP a co se z ní po těch osmi letech stalo, lidi mají víc rádi strom a mývala, než hlavní postavu jejich sw trilogie. Mandalorian ukázal trochu té naděje pro budoucnost star wars značky, ale....ale.....

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 14. 2. 2020 v 14.54

To sem zase píchnul do vosího hnízda :D

Zerosekai: Nejsilnější filmová IP budou dneska Marvelovky :)

Jinak samozřejmě, že se filmům mohlo dařit podstatně lépe, a jenom s nimi by se jim investice do SW nezaplatila, navíc je tam ta klesající tendence očividná, takže chápu, proč s nimi chtějí dát pauzu. Rozhodně si ale nemyslím, že Rise of Skywalker byl poslední SW film, který uvidíme.

Pak nastartovali Disney Plus, kde je Mandalorian velký hit, mají tam vyšší marži a nižší náklady, takže se nedivím, že se momentálně chtějí soustředit víc na tohle, než na riskantnější velké filmy.

bluetomcat: Nikde jsem netvrdil, že SW bylo jen pro nerdy, tvrdil jsem právě spíš opak, že filmy byly v plusu i navzdory těmhle reakcím, ale primárně to bylo spíš takové rýpnutí do těch šílených reakcí, kde třeba někteří "fanoušci" vyhrožovali některým hercům smrtí.

A pak nemáš žádné zdroje, samé spekulace. Dej mi zdroj, kde je uvedeno, že nákup SW se pro Disney nevyplatil a pak si můžeme promluvit.

Co je ale zajímavé, je, že najednou tvrdíš, že Disney je se SW na nule (což sice nejspíš není, jsou už přes rok v plusu), kde předtím jsi psal, že tratí pomalu kalhoty. Takže vlastně netratí. Díky, že jsi mi dal za pravdu :)

Editováno: 14. 02. 2020 v 14.55

Nahlásit nevhodný obsah

20925107
bluetomcat napsal 14. 2. 2020 v 13.59

Mitsurugi: Jo tenhle argument miluju, nejdřív si zjisti jak to funguje a pak udílej moudra. Pro Disney byly ve výsledku SW cca na nule +ztráta reputace. Pak hordy naštvaných nerdů to je taky argument který kulhá na obě nohy. Takže Disney točilo nové SW jen pro ně? V nových epizoda ch byla veliká snaha na minulé epizody moc neupozorňovat protože to chtěli otevřít i pro nové diváky. Zkrátka ty nové epizody jsou strašné hovadiny a lidi jim to dali sežrat. A hlavní argument pro to že jim to prodělává je že pokud Disney zjistí že jim něco nese tak to ždíme na prach. A další důkaz toho že jim to nenese, že dali na diváky, jinak na ně těžce dlabe.
tomas.hluchnik: No problém je že Fallen Order má lepší příběh než ty nové filmy...

Nahlásit nevhodný obsah

20859314
h4nsasjks napsal 14. 2. 2020 v 13.58

Mitsurugi: Kdyby to tak bylo, tak neprodávají licence, ale točí... Mně se líbily prequely a vůbec se mi nelíbila nová trilogie...

Nahlásit nevhodný obsah

20919665
Zerosekai napsal 14. 2. 2020 v 13.33

Mitsurugi: oka prodělaly není možná správný označení, asi bych spíš řekl, jestli si myslíš, že se jim to vyplatilo, pořídily asi nejsilnější filmovou IP v historii za 4 miliardy dolarů a po velkém závěru jejich trilogie řekly, že se další velké filmy neplánují, opravdu tohle vidíš jako výhru pro disney? force awakens vydělalo 2 miliardy jenom tím, že to mělo název star wars, ten film rozhodně kvalitně nebyl tak dobrej, jen za sebou měl silný jméno a obří základnu fanoušků a ted po pár letech závěr celé skywalkerovské ságy jen tak tak dosáhnul na výdělej rogue one.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 14. 2. 2020 v 13.17

Zerosekai: Ano, podle mnoha zdrojů je dost pravděpodobné, že Disney už je se SW dávno v plusu, jelikož výdělky z kin nejsou zdaleka jediný zdroj příjmů. Jsou tu digitální a fyzické prodeje filmů po skončení v kinech, televizní peníze, seriály, komiksy, licencované hračky, oblečení a další bordel apod.

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr NN napsal 14. 2. 2020 v 13.16

Mitsurugi: To jsou kasovní tržby nebo i Merchandise¨? Typuju, že jen kasa v licensích na hračky (který má narozdíl od videoher každej, kdo má do ...... díru), to bude Baziliarda dolarů.

EDIT/Zerosekai: Ani náhodou. Filmy jsou špička ledovce, v roce kdy vychází film vydělá Disney 5-9 miliard na licensích.

How much did Star Wars make in merchandise?

According to analyst estimates, a Star Wars movie year is worth $5-$7 billion in merchandising revenue for Disney—and that estimate was made with the 2015 release of the first of the Disney Star Wars films, The Force Awakens.D

Editováno: 14. 02. 2020 v 13.20

Nahlásit nevhodný obsah

20919665
Zerosekai napsal 14. 2. 2020 v 11.42

Mitsurugi: hmm a když si odečteš 4 miliardy který za ip zaplatily, veškerý náklady na výrobu filmů, náklady na marketing filmů a podíl, který si berou samotný kina a celkovej hate kterej ted disney za filmy dostává, furt se ti zdá, že na tom neprodělaly?

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 14. 2. 2020 v 11.30

To vypadá na docela dobrou zprávu.

bluetomcat: Ale hovno tratili, to, že hordy zuřivých nerdů dostali z nových SW infarkt, neznamená, že ty filmy nevydělali hromady prachů.

Rise of Skywalker - 1 miliarda USD
Last Jedi - 1,3 miliardy USD
Force Awakens - 2 miliardy USD
Rogue One - 1 miliarda USD

Jediný film, který prodělal byl Solo. Jasně, je tam vidět klesající trend, ale ten byl víceméně i u prequelů, kde E1 vydělala nejvíc, stejně jako u původní trilogie.

tomas.hluchnik: Jak není tam příběh? Jako není to nejlepší příběh všech dob, není nějak extra nepředvídatelný, ale žene akci hezky kupředu, Second Sister je slušný záporák a dokonce se tam objeví i Vader. Takový průměr. Viděl jsem tuny mnohem horších příběhů.

Editováno: 14. 02. 2020 v 11.33

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr NN napsal 14. 2. 2020 v 11.30

Nedávno jsem tady psal, že by měli dávat licenci (třeba na Star Wars) každýmu, kdo si řekne. Resp. dones nějakej design dokument, co chceš dělat a nebude-li to značku urážet jdi do toho. Vydělá-li to nad XY1000, zaplatíš procenta.

Protože takhle se dočkáme možná dobrejch SW her, ale nebudou to netradiční žánry, za stamiliony se hraje na jistotu.

tomas.hluchnik: Těžko trumfnout NEW HOPE, protože JAK HONZA Z NEMANIC ZABIL DRAKA A ZÍSKAL PRINCEZNU je hrdinský archetyp, který se prostě trumfnout nedá. Je to ten nejlepší příběh, co máme.

Editováno: 14. 02. 2020 v 11.34

Nahlásit nevhodný obsah

20869592
tomas.hluchnik napsal 14. 2. 2020 v 10.28

bluetomcat: mluvíš o Fallen Orderu? Vždyť tam příběh není. Na zacatku ti řeknou ukol a za tím jdeš az do konce. To ale není plnohodnotný příběh se zvraty, ikonickým záporákem atd. Ta hra ma naprosto fenomenální level design (možná vibec nejlepsi, co jsem zažil), vynikající hratelnost a perfektní zvuky, ale jestli je v něčem slabá, tak je to příběh.

Nahlásit nevhodný obsah

20925107
bluetomcat napsal 13. 2. 2020 v 22.28

No vzhledem k tomu že hra má o světelné roky lepší příběh než ty poslední škváry co nám Disney naservírovalo ve filmech je tohle asi jediná možnost jak Star Wars zachránit. Na Disney je to dost překvapivý krok ale smutný je, že si to muselo uvědomit poté co frančízu prakticky zničila a tratila na tom pomalu kalhoty.

Nahlásit nevhodný obsah