WHO nově registruje “hráčskou poruchu”
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka WHO nově registruje “hráčskou poruchu”

WHO nově registruje “hráčskou poruchu”

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

27. 5. 2019 09:41 6
Reklama

11. revize mezinárodní klasifikace nemocí Světové zdravotnické organizace definovala nově uznávanou poruchu, která vyvolala v herních médiích hlasitou diskuzi. Konkrétně se jedná o takzvanou “gaming disorder” (hráčská porucha). Proti jejímu zařazení na seznam globálně uznávaných zdravotních hrozeb se však ohradilo několik organizací chránících zájmy videoherních průmyslů po celém světě.

Přesněji WHO definuje “gaming disorder” jako stav, kdy postižený “ztrácí kontrolu nad hraním a upřednostňuje jej do takové míry, že zanedbává všechny ostatní aktivity a zájmy nehledě na z toho vyplývající negativa”. Konkrétně musí tento vzorec chování “vést k výraznému zhoršení fungování z hlediska osobního, sociálního, rodinného, vzdělávacího, pracovního apod. po dobu alespoň 12 měsíců”. Jednoduše řečeno se definice vztahuje na ty, kteří hraní her obětují většinu svého sociálního i pracovního života.

“Gaming disorder” organizace definovala v září loňského roku, během vytváření jedenácté revize klasifikace s kódovým označením ICD-11. Klasifikace byla oficiálně přijata o víkendu a porucha samotná začne být oficiálně registrovanou 1. ledna roku 2022. Její existenci podkládá WHO názory “expertů z různých vědeckých disciplín i částí světa”. Zároveň upozorňuje na to, že se týká velmi omezeného množství hráčů, ale na čas strávený hraním by si měl dát pozor každý.

Na oficiální rozhodnutí reagovala 25. května řada zástupců videoherního průmyslu, jmenovitě ESA (USA), ESAC (Kanada), IGEA (Austrálie a Nový Zéland), ISFE (Evropa), K GAMES (Jižní Korea), UKIE (Spojená království), Jihoafrické republiky a Brazílie. Skrze web IGEA vydali společné prohlášení ve kterém apelují na členské státy organizace.

“Lékaři a odborníci výrazně diskutují nad dnešním rozhodnutím WHO. Bojíme se toho, že rozhodnutí proběhlo bez souhlasu akademické obce. Následky dnešního rozhodnutí mohou být dalekosáhlé, nechtěné a mohou poškodit ty, kteří skutečně potřebují pomoc. Vzýváme a podporujeme zdravé hraní tím, že poskytujeme informace a funkce, například rodičovskou kontrolu, které umožňují miliardám lidí po celém světě kontrolovat své hraní tak, aby zůstalo zábavou a něčím povznášejícím. Stejně jako u každého jiného potěšení v životě je střídmost velmi důležitá a najít vyváženost je základem bezpečného a smysluplného hraní,” vyjadřují asociace své pochyby nad opodstatněním poruchy. Zároveň upozorňují na to, že herní průmysl skrze vývoj technologií virtuální reality, augmentované reality i AI podniká kroky v boji proti mentálním postižením, demenci, rakovině a postiženým zjednodušuje přístup.

Už v lednu ESA, zastupující americký herní průmysl, upozornila na to, že WHO zařazením hráčské poruchy “trestuhodně znevažuje skutečné problémy duševních poruch”.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama